henkilöratapihan korjaus saamassa 163 miljoonaa euroa

Tampereen henkilöratapihan kehittäminen merkitsee muun muassa uusia asemalaitureita. Kokonaisuuteen kuuluu lisäksi kolmen radan ylittävän sillan ja Itsenäisyydenkadun alikulun uudistaminen.

Hallituksen budjettiesitys ensi vuodelle sisältää Pirkanmaalle sekä hyvää että huonoa. Tampereen henkilöratapihan toivottuun ja odotettuun uudistamiseen esitetään 163 miljoonaa euroa, mutta Valtatie 9:n korjauksesta ei sanota sanaakaan.

– Henkilöratapihan remontti palvelee kaikkia kahdeksaa miljoonaa vuosittaista käyttäjää ja hyödyttää myös infrarakentajia vaikeassa suhdannetilanteessa, kommentoi budjettiriihen tulosta johtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamarista.

– Työtä ysitien parantamiseksi Tampere-Orivesi välillä on sen sijaan jatkettava. Ysitien parantaminen kuuluu kansallisen investointiohjelman kiireellisimpään koriin, ja näkemyksemme on, että sitä on vaikea ohittaa tulevissa budjeteissa, Sjölund jatkaa.

Hallituksen budjettiesityksessä liikenteen rahoitukseen varataan vaalikaudella yhteensä 597 miljoonaa euroa, josta korjausvelan purkamiseen osoitetaan 250 miljoonan euron määräraha vuodelle 2024. Pääradan kehittäminen aloitetaan etelästä Pasila-Riihimäki-osuuden välityskyvyn parantamisella.

– Välttämättömien liikenneverkon parannus- ja kehittämishankkeiden toteuttaminen on parasta lääkettä nyt kun Suomi on ajautumassa taantumaan, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Piia Karjalainen.

Tieverkon korjausvelaksi arvioidaan 2,4 miljardia euroa ja rataverkolla 1,5 miljardia euroa.

– Perusväylänpitoon tarvittaisiin ensi vuodelle myönnetyn 250 miljoonan euron suuruinen, pysyvä vuotuinen lisärahoitus, jotta korjausvelan kasvu saataisiin kokonaan pysäytettyä, Karjalainen sanoo.

Odotettuja painotuksia osaamistason nostoon

Budjettiesityksessä valtio varautuu siruosaamiskeskuksen perustamiseen Suomeen paikkakuntaa kuitenkaan mainitsematta.

Tampere on viime aikoina lisännyt panostuksia siruteknologiaan ja asettanut tavoitteeksi, että tämän vuosikymmenen loppuun mennessä Tampereen seudulla on merkittävä eurooppalainen siruosaamiskeskus, joka sisältää suunnittelua, valmistusta sekä vahvaa tutkimus- ja kehitystoimintaa.

Keskuskauppakamari pitää hallituksen panostuksia perusopetukseen ja osaamistason nostamiseen odotettuina ja toivottuina. Korkeakoulutettujen määrä halutaan nostaa 50 prosenttiin nuorista ikäluokista.

Tällä hetkellä Suomi on takamatkalla moniin kilpailijamaihin verrattuna.

– On tärkeää, että korkeakoulujen aloituspaikkalisäyksiin osoitetaan vajaat 12 miljoonaa euroa ensi vuonna, sanoo johtava asiantuntija Mikko Valtonen Keskuskauppakamarista.

Ammatilliseen koulutukseen esitetään lisättäväksi 53,7 miljoonaa euroa.

– Panostus on merkittävä ja se tulee suunnata hallitusohjelman mukaisesti kasvaville vientivetoisten alueiden koulutuksen järjestäjille, toteaa johtaja Peer Haataja Tampereen kauppakamarista.

Hallitus nostaa TKI-rahoitusta yli 260 miljoonalla eurolla vuonna 2024. Valtosen mukaan TKI-toimintaa tuetaan hyvin. Tuleville vuosille jäi parannettavaa siinä, että entistä isompi osa TKI-rahoituksesta pitää saada kanavoitumaan yritysten kanssa tehtävään TKI-toimintaan.

Keskuskauppakamari painottaa, että kasvavan TKI-rahoituksen lisäksi Suomen on tavoiteltava kansainvälisten osaajien määrän merkittävää kasvattamista jo tällä hallituskaudella, sillä pelkkä rahoitus ei riitä, jos huippuosaajia ei ole.