Moni ulkomainen opiskelija jäisi töihin Suomeen

Tampereen kauppakamari tarjoaa suomalaisille ja kansainvälisille opiskelijoille työssäoppimis- ja harjoittelupaikkoja. Srilankalainen Kavindya Sulakshini on ollut kesäkuussa kauppakamarissa kolmen viikon suomen kielen harjoittelussa.

Kansainvälisten osaajien rekrytoinnissa ei tarvitse lähteä aina merta edemmäs kalaan, sillä heitä löytyy läheltä esimerkiksi Tampereen korkeakouluyhteisöstä. Kyselyjen mukaan enemmistö ulkomaisista opiskelijoista haluaisi jäädä Suomeen pysyvästi.

Tampereen kauppakamarin jäsenyritykset kertovat säännöllisesti yhä pahenevasta, kaikkia toimialoja piinaavasta työvoimapulasta. Yksi ratkaisu työvoimapulaan voisivat olla ulkomaiset korkeakouluopiskelijat. He ovat suomalaisten työmarkkinoiden toistaiseksi unohdettu resurssi.

Ulkomaisia tutkinto-opiskelijoita on Suomessa yli 20 000. Tampereella heitä opiskelee TAMKissa ja Tampereen yliopistossa yhteensä liki pari tuhatta.

– Tampereen pitovoimassa on kuitenkin kehittävää, sillä osaajia valuu Helsinkiin ja pois Suomesta. International Housen palvelut ovat yksi ratkaisu, ja myös me kauppakamarissa mietimme, miten löytäisimme työ- ja harjoittelupaikkoja ulkomaisille opiskelijoille, sanoi johtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamarin Vaikuttamisaamussa, joka pidettiin yhdessä International House Tampereen, Tampereen ammattikorkeakoulun TAMKin ja Tampereen yliopiston kanssa.

International House Tampere on yhden luukun periaatteella toimiva palvelupiste. Se kokoaa yhteen Tampereen koulutus- ja työperäisen maahanmuuton, monikielisen neuvonnan sekä osaamisen kehittämisen ja rekrytoinnin kansainväliset palvelut.

– Tampereen kaupungin työllisyyspalveluissa on noin 3000 vieraskielistä työtöntä työnhakijaa. Jos osaajaa ei löydy, voimme laajentaa näkökulmaa ulkomaille ja katsella osaajia Euroopasta tai kauempaakin. Autamme rekrytointiprosessissa, rekrytoinnin taloudellisten tukien hakemisessa ja byrokratiassa, sanoi yrityskoordinaattori Jani Tamminen.

– Palveluja järjestetään myös ulkomaisia osaajia vastaanottaville työyhteisöille. Tuemme myös ulkomaisen työntekijän ja hänen perheensä asettautumista paikkakunnalle.

Tutustu International House Tampereen palveluihin yrityksille.

Talent CV Galleriasta löytyy Suomessa oleskelevien ulkomaisten osaajien profiileja. Työnantajat voivat julkaista galleriassa omia työpaikkailmoituksiaan.

Työ- ja harjoittelupaikkaa tarjoavien työnantajien ei tarvitsee pelätä viranomaisasioiden viidakkoa, sillä palveluja ja neuvontaa on nykyään vaikka millä mitalla. Jani Tammisella oli paljon kerrottavaa International House Tampereen tarjonnasta.

Ulkomainen opiskelija on hyvin motivoinut

Kansainvälisiä osaajia houkutteleva ja heidän integroitumistaan Suomeen edistävä valtakunnallinen Talent Boost -ohjelma tekee vuosittain kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille kyselyn. Sen tulokset viestivät säännöllisesti opiskelijoiden halusta jäädä Suomeen.

– Halutaan jäädä pitkäksi ajaksi tai pysyvästi. Pääsyyt ovat halu rakentaa uraa Suomessa sekä suomalainen rauhallinen ja vakaa elämänmuoto, TAMKin Talent Boost -ohjelman projektipäällikkö Päivi Vartiainen kertoo.
Tampereen yliopistossa on tehty samanlaisia havaintoja.

– Opiskelijoiden halu päästä työelämään on kova. Tahdotaan tietää, miten Suomessa työskennellään, miten töitä haetaan ja mistä niitä löytyy. Tätä tietoa pyrimme antamaan opintojen alusta alkaen. Järjestämme esimerkiksi ensimmäisen työnhakuun liittyvän infon jo orientaatioviikolla. Myös suomen kielen tärkeyttä tuodaan esille alusta lähtien, Talent Boostia Tampereen yliopistossa koordinoiva Terhi Kipinä kertoo.
TAMKissa yritysyhteistyön tärkein muoto on harjoittelu.

– Sen avulla opiskelijat saavat tuntumaa suomalaiseen työelämään ja luovat mahdollisuuksia päästä eteenpäin. Valitettavasti ulkomaisten opiskelijoiden on suomalaisopiskelijoita vaikeampaa ylittää harjoitteluun pääsemisen kynnys, Päivi Vartiainen kertoo.

Tutkinto- ja harjoitteluvastaava Marita Tuomala TAMKin International Business -ohjelmasta kertoi Kutsu kansainvälinen osaaja tutustumaan yritykseesi -kampanjasta. Yhteistyökumppanina siinä oli Tampereen kauppakamari.

Yritykset olivat toimintamallista kiinnostuneita, joten kauppakamarin jäsenyrityksille suunnattua kampanjaa jatketaan ensi syksynä.

Tutustumisen toivotaan johtavan harjoitteluun yrityksessä.

– Opiskelijoille harjoittelu on mahtava mahdollisuus, kuten se on myös yritykselle. Yritys voi rauhassa tutustua opiskelijaan ja hänen osaamiseensa ja katsoa, miten opiskelija istuu työyhteisöön ja yrityksen kulttuuriin. Harjoittelu on määräaikainen ja yritykselle siten loistava mahdollisuus testata tulevaisuuden työntekijöitä, Tuomala sanoi.

”Suomessa tietää, mitä tapahtuu seuraavaksi”

Tampereen kauppakamarissa suomen kielen harjoittelussa oleva srilankalainen Kavindya Sulakshini on valmistunut Tampereen yliopiston Social Science Research -maisteriohjelmasta, jossa erikoistutaan politiikan ja sosiologian tutkimukseen. Hänen miehensä Gehan W. Premathilake on tuotantotalouden diplomi-insinööri ja jatkaa Tampereen yliopistossa tohtoriopinnoissa.

Aviopari on asunut Tampereella muutaman vuoden. Gehan muutti vuonna 2018, ja Kavindya pari vuotta myöhemmin, juuri kun koronapandemia alkoi ja maat sulkeutuivat. Myös Kavindya jäi tuolloin Suomeen.

– Suomi investoi koulutukseen, ja olemme saaneet paljon tukea, myös kotoutumiseen. Haluamme jäädä, sillä viihdymme hyvin.

– Suomessa on systemaattista, täällä tiedetään, mitä tapahtuu seuraavaksi. Arvostan nykyään myös hiljaisuutta, josta en pitänyt aluksi lainkaan, mutta kun kävin kotimaassani, kaipasinkin hiljaisuutta ja rauhaa kovasti, Kavindya naurahtaa.

Kotoutumisohjaaja Tiina Pursiainen (keskellä) Arffman Oy:stä on seurannut kieliharjoittelun edistymistä. Jatkotoimia suunnitellaan yhdessä Kavindyan ja kauppakamarin henkilöstöasioista vastaavan Milla Ojalan kanssa. Arffman on Suomen suurin yksityinen työllisyydenhoidon palveluiden tuottaja ja maahanmuuttajien kotoutumiskouluttaja.