Yrityksissä kahdenlaisia arvioita viennin kehityksestä

Lenita Toivakka.

Kauppakamarien tuore vientijohtajakysely kertoo, että eniten yritysten vientinäkymiä heikentävät laskenut kysyntä, kohonneet kustannukset ja taantuva maailmantalous. 51 prosenttia yrityksistä arvioi vientinsä kuitenkin kasvavan tänä vuonna.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka pitää hyvänä uutisena, että suurin osa kauppakamarien viestijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan tänä vuonna, mutta huomauttaa, että myös viennin laskua ennakoivien osuus on kasvanut alkuvuodesta. Helmikuussa vientinsä arvioi laskevan 13 prosenttia yrityksistä, nyt 19 prosenttia.

Vientiyritykset valitsivat kyselyssä kolme eniten vientinäkymiä heikentävää tekijää. Useimmin mainittiin heikentynyt kysyntä (54 %), kohonneet kustannukset (52 %) sekä taantuva maailmantalous (52 %). Myös geopoliittinen epävarmuus (33 %) ja Venäjän sota ja pakotteet aiheuttavat yrityksissä epävarmuutta (22 %).
Vientinäkymiä vahvistavia tekijöitä ovat energiamarkkinoiden muutokset ja Venäjän sodan kiihdyttämä energiamurros, joka vauhdittaa vihreää siirtymää.

Suomi tarvitsee uuden kauppapoliittisen ohjelman

Lenita Toivakan mukaan kansainväliseen kauppaan liittyy nyt erityisen paljon ulkoapäin tulevia riskejä ja epävarmuutta.

– Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksia on edelleen vaikea arvioida. Kiinan ja Yhdysvaltojen väliset jännitteet lisäävät vientiyritysten epävarmuutta tulevaan. Blokkiutuminen ja maailmankaupan pirstoutuminen nostavat kustannuksia.

– Hallitusneuvotteluissa on paneuduttava vientiyritysten kohtaamiin haasteisiin maailmankaupan murroksessa. Suomi tarvitsee ehdottomasti ajantasaisen kasvuun ja kansainvälistymiseen kannustavan kauppapoliittisen ohjelman, jossa selvitetään Suomen ulkomaankaupan riskit ja kasvaneet mahdollisuudet muuttuneessa geopoliittisessa toimintaympäristössä, Toivakka vaatii.

– Suuri talouden kestävyyshaasteemme on saada lisää kansainvälistä kasvua hakevia yrityksiä, jotta vientimme ei olisi niin harvojen yritysten harteilla, hän lisää.

Vientiyritysten johtajille suunnattu kauppakamarikysely tehtiin 15.–17.5.2023. Kyselyyn vastasi 95 yritystä. Kysely lähetettiin merkittäville vientiä harjoittaville yrityksille eri puolille Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.