Tampereen Tiivisteteollisuus sai Pirkanmaan vientipalkinnon 2023

Teollisuudelle tiiviste- ja eristeratkaisuja kehittävä ja valmistava Tampereen Tiivisteteollisuus Oy on saanut Pirkanmaan vientipalkinnon 2023. Tänä vuonna 80 vuotta täyttänyt, kolmannessa polvessa toimiva perheyritys on Pohjoismaiden suurin teollisen tiivistämisen ratkaisutoimittaja.

Tampereen kauppakamarin ja Tampereen Nuorkauppakamarin myöntämä vientipalkinto jaettiin kauppakamarin syyskokouksessa 20. marraskuuta.

Tampereen Tiivisteteollisuuden (TT Gaskets) tuotteita ja ratkaisuja käytetään muun muassa moottorinvalmistuksessa, nesteen siirrossa, prosessiteollisuudessa sekä ympäristö- ja energia-alalla. Tuotteiden lisäksi yhtiö tarjoaa palveluja teollisuudelle huoltoseisokeihin ja vuosihuoltoihin sekä suunnittelua, koulutusta ja konsultaatiota.

Vuonna 2022 yhtiön noin 20 miljoonan euron liikevaihdosta yli 40 prosenttia tuli viennistä. Vientiä on 50 maahan, joista merkittävimmät ovat Hollanti, Ruotsi, Saksa, Ranska, Kiina, Yhdysvallat ja Kanada.

Tavoitteena on viennin kasvattaminen 60–65 prosenttiin vuoteen 2026 mennessä.

– Yrityksen perustaja Jussi Arpiainen aloitti vientikaupan jo 1960-luvulla, ja Matti Arpiaisen kaudella vientitoimintamme kasvoi globaaliksi. Pelikenttämme on ollut aina kansainvälinen, sillä raaka-aineet tulevat maailmalta ja siellä ovat suurimmat konevalmistajat, sanoo toimitusjohtaja Aleksi Arpiainen.

Sata henkeä työllistävän yrityksen pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Tampereella Jankan kaupunginosassa. Ruotsissa sillä on tytäryhtiö, ja toinen tytäryhtiö on perusteilla Saksaan. Myös sijoittautumismahdollisuuksia Yhdysvaltoihin tutkitaan yhteistyössä Kalifornian yliopiston kanssa. Kaikki eristeet ja tiivisteet suunnitellaan ja valmistetaan Jankassa. Niitä syntyy vuosittain noin 30 miljoonaa kappaletta eli noin 60 tuotetta jokaista pirkanmaalaista kohden.

Yhtiö on kehittänyt asennusta helpottavan ja vaihtotarpeestaan ilmoittavan älytiivisteen, jolle on haettu kansainvälistä patenttia. Nyt tuotekehityksessä keskitytään vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vedyn, ammoniakin ja metaanin, tiivistämiseen.

Tampereen Tiivisteteollisuus on kansainvälinen myös henkilöstöltään, jossa on edustettuna kahdeksaa eri kansallisuutta. Yritys on kehittänyt viime aikoina aktiivisesti kansainvälistä rekrytointiosaamistaan ja ulkomaalaistaustaisten työntekijöidensä kotoutumista muun muassa Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.

Palkintoraati kiittää määrätietoisesta toiminnasta

Tampereen nuorkauppakamarin perustama palkinto on jaettu vuodesta 1968 lähtien. Vuodesta 2011 se on myönnetty Tampereen kauppakamarin kanssa nimellä Pirkanmaan vientipalkinto. Palkinto myönnetään yritykselle, joka suuntaa vahvasti kansainvälistymiseen, vientiin ja uusien markkinoiden avaamiseen.

Palkintoraadin mukaan juuriltaan pirkanmaalainen Tampereen Tiivisteteollisuus Oy / TT Gaskets on kansainvälinen kasvuyhtiö, joka pyrkii ennakkoluulottomasti laajentamaan viennin osuutta liikevaihdostaan. Yrityksen tuotteet ja palvelut ovat pirkanmaalaisen teollisen insinööritaidon jatkumoa, ja niille on maailmanlaajuista kysyntää. Raati kiittää erityisesti viennin kasvattamisen mukaan ottamista yrityksen strategiaan. Strategiaa on jo toteutettu palkkaamalla uusia henkilöitä viennin ja kansainvälistymisen toimintoihin sekä uusilla markkina-avauksilla.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen