Taklataan no show! Tulethan paikalle, jos olet luvannut

Haamuosallistujien tyhjät istuimet harmittavat. Esteestä ilmoittaminen ilahduttaa tapahtumanjärjestäjää ja varsinkin kollegaa, joka saattaa odottaa vapautuvaa paikkaa jonossa.

Kasvokkain kohtaamisia kaivattiin koronarajoitusten aikana, ja kun rajoitukset purettiin, livetapahtumia järjestetään jälleen ahkerasti. Tapahtumiin on kuitenkin hiipinyt hankala vieras, haamuosallistuja.

Tapahtuma-alalla puhutaan yleisesti no show’sta, jollaiseksi lasketaan ilmoittautuneet, jotka eivät saavu paikalle eivätkä ilmoita esteestä järjestäjälle. Tällaisten haamuosallistujien määrä on ollut viime aikoina kasvussa.

Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkarainen tunnistaa ilmiön ja kertoo, että no show puhuttaa myös kauppakamareiden palvelupoolissa, johon kuuluu tapahtumakoordinaattoreita ja -järjestäjiä kaikista manner-Suomen kauppakamareista.

– No show’ta on sivuttu poolin kokouksissa useasti viime aikoina. Näyttää siltä, että ilmiö on yleistynyt varsinkin maksuttomissa tilaisuuksissa.

Mari Hakkaraisella on parinkymmenen vuoden kokemus tapahtumanjärjestäjänä. Hän kertoo, että alalla on ollut tapana varautua noin kymmenen prosentin no show’hun.

– Se on mielestäni normaali taso. On ymmärrettävää, että ilmoittautuneille tulee viimehetken esteitä, esimerkiksi sairastumisia tai kulkupeli hajoaa.

– Koronan jälkeen on tapahtunut selvä muutos. Nykyään joudutaan varautumaan 30 prosentin no show’hun, ja saattaapa se kohota joskus jopa 50 prosenttiin, varsinkin jos tapahtuma-aikaan on erityisen ikävä sää, Hakkarainen kertoo.

Koronan aikana totuimme osallistumaan etänä, eikä webinaarista poisjäämisestä syntynyt taloudellisia seurauksia. Hakkarainen arvelee, että livetilaisuuteen osallistumisen pelisäännöt saattoivat samalla unohtua.

– Linjoille oli helppo tulla tai olla tulematta, mutta livetapahtuma on toisenlainen Sitä varten tehdään aina tilavaraus, mitoitetaan henkilökunta ja hankitaan tarjoilut eli moni asia järjestetään ilmoittautuneiden määrän perusteella.

No show’sta seuraa aina kustannuksia, ja lisäksi se tuottaa pettymyksen järjestäjälle, joka on tehnyt valmisteluja ja laittanut pöydät koreaksi. Erityisesti ruokahävikki harmittaa, kun samaan aikaan kauppakamareissa pyritään toimimaan kaikin puolin vastuullisesti.

Monet kauppakamarit muistuttavat nykyään ilmoittautumisen sitovuudesta ja esteen sattuessa pyytävät perumaan osallistumisen ajoissa. Joissakin kauppakamareissa on otettu käyttöön no show -maksu, jolloin osallistumisensa perumatta jättäneitä laskutetaan toteutuneista kustannuksista. Tapaa ei kannateta yleisesti, sillä se vaatii laskutustietojen keräämisen, vaikka kyse olisi ilmaistapahtumasta.

– Eihän no show’sta laskuttaminen tunnu muutenkaan mukavalta. Uskon, että livetapahtumien verkostoitumismahdollisuuksia arvostetaan niin paljon, että ymmärrys kasvaa ja osallistumisen pelisäännöt otetaan jälleen tavaksi, Mari Hakkarainen sanoo.

Tuttua myös Tampereen kauppakamarissa

No show -ilmiö on näkynyt myös Tampereen kauppakamarin järjestämissä tilaisuuksissa.

– Olemme reagoineet ilmiöön lisäämällä tapahtumien muistutusviestejä, joissa korostamme vastuullisen toiminnan tärkeyttä ja kertaamme ohjeet perua osallistuminen. No show’sta laskuttamisesta on keskusteltu myös meillä, mutta sitovaa päätöstä emme ole tehneet, kauppakamarin tapahtumatuotannosta kerrotaan.

Osallistuminen olisi hyvä perua viimeistään 48 tuntia ennen tapahtumaa, jotta tapahtumanjärjestäjät ja palveluntuottajat välttyisivät turhalta työltä.

– Toinen samalla tavoin koronan jälkeen yleistynyt ilmiö on, että tapahtumiin ilmoittaudutaan kovin myöhään. Tästä saattaa seurata, että tila täyttyy pikavauhtia, mutta väljempiä tiloja ei siihen hätään olekaan tarjolla. Toivomme siksi, että tapahtumiin ilmoittaudutaan hyvissä ajoin, jotta kaikki halukkaat mahtuvat mukaan.

Osallistujan muistilista:

• Ilmoittaudu hyvissä ajoin.
  • Sitoudu osallistumaan.
  • Sitoudu ilmoittamaan esteestä viimeistään 48 tuntia ennen tilaisuutta tapahtumanjärjestäjän antamalla linkillä.
  • Tule tapahtumaan vain terveenä.

Teksti Päivi Eskelinen