Nyt tai ei koskaan! Kauppakamarin mukana hallitusti Japaniin

Nyt tai ei koskaan! Kauppakamarin mukana hallitusti Japaniin

Japani on samanaikaisesti moderni ja perinteinen, lupaava ja vaativa markkina, jolle mielivien kannattaa tehdä kotiläksyt kunnolla. Tampereen kauppakamari tukee jäsenyrityksiään markkinaan tutustumisessa. Kuva Tiina Ropo.

Tampereen kauppakamari järjestää yrityksille delegaatiomatkan Japaniin 22.–28. huhtikuuta. Ohjelmassa on yritysvierailuja ja match making -tilaisuuksia sekä verkostoitumista paikallisten toimijoiden kanssa.

Matkakohteina ovat pääkaupunki Tokio ja Kansain alue, jossa sijaitsee merkittävä talouden keskus Osaka. Ohjelmassa on mahdollisesti myös Nagoya. Reissussa pärjää englannilla, ja tarvittaessa seuraan liittyy japanin kielen taitoisia.

– Alueissa on eroja, ja kohteet ratkeavat sen mukaan, keitä lähtee mukaan. Vierailuviikolle osuvat muuten Japanin suurimmat it-alan messut Tokiossa. Tämä kannattaa panna merkille, vaikka messut eivät olekaan matkamme pääasia, kertoo matkanjohtaja, kansainvälisen kaupan ja Japanin asiantuntija Tiina Ropo.

Japaniin erikoistuneen Business Japanin omistajayrittäjä Tiina Ropo vastaa matkaohjelman suunnittelusta ja lähtijöiden perehdytyksestä.

– En vie koskaan yrityksiä kylmiltään Japaniin. Vaikka markkinan erilaisuus on yleisesti suomalaisten tiedossa, se ei riitä. Pitää tietää, millä tavoin se eroaa ja kuinka japanilaisessa kulttuurissa kannattaa toimia. Tämän takia järjestän kauppakamarin matkalle lähtijöille puolen päivän koulutuksen ennen matkaa.

– Perillä verkotan aina suomalaisyritykset Suomen Tokion-suurlähetystön, Suomalais-japanilaisen kauppakamarin, Suomen Japanin instituutin ja paikallisten Business Finlandin asiantuntijoiden kanssa. Yrityksillä on näin kontaktit valmiina myöhempää käyttöä varten.

Kauppakamari tukee jäsenyritystensä matkaa

Koulutuksen ja matkan hinta Tampereen kauppakamarin jäsenyrityksille on 1800 euroa henkilöltä. Jos yrityksestä lähtee kaksi henkeä, hinta on yhteensä 2500 euroa. Yritykset vastaavat itse matka- ja majoituskuluistaan.

Yrityksiltä toivotaan sitovat ilmoittautumiset tammikuun loppuun mennessä, jotta ennakkovalmisteluille jäisi riittävästi aikaa.

– Haluamme, että matka tuottaa mahdollisimman paljon konkreettisia tuloksia. Siksi teen yrityksille etukäteen kyselyn, jotta osaan ohjata niitä omien tavoitteidensa mukaisiin verkostoihin.

Tiina Ropo haluaa luoda lähtijöistä myös mahdollisimman kattavan kuvan.

– Yhdessä lähteminen synnyttää hyvää pöhinää. Kun menemme vahvana rintamana, osoitamme paikallisille, että tamperelaiset ovat tosissaan. Yritysten liiketoiminnasta voi löytyä myös yhteisiä nimittäjiä tai toisiaan täydentäviä ratkaisuja, mistä on aina etua markkinoille pyrittäessä.

Tiina Ropo on työskennellyt Japanin-kaupan tehtävissä lähes 30 vuotta. Vuonna 1999 hän perusti oman, Japanin-kaupan konsultointiin keskittyvän yrityksen, toimi välillä Pirkanmaan Ely-keskuksessa kansainvälistymisen asiantuntijana, mutta palasi yrittäjäksi. Pitkän uransa ansiosta Tiina Ropolla on monipuoliset ja kattavat verkostot Japanissa. Kuva Pia Ropo.

Markkinan tunnustelu on hyvä syy lähteä mukaan

Tampereen kauppakamari on pohjustanut matkaa tekemällä ennakkokyselyn jäsenyritystensä Japani-kiinnostuksesta. Tulosten perusteella Japani vetää puoleensa, ja osalla yrityksistä on maahan kauppaa ja kontakteja. Osalla toimet ovat vasta suunnitteilla, joten tukea tarvitaan.

– Kaikki hyötyvät tästä reissusta. Tietenkin on iso plussa, jos yrityksellä on aiempaa kansainvälisen kaupan kokemusta, mutta matkalle voi toki lähteä myös tunnustelumielessä. Japani ei ole varsinaisesti testimarkkina, mutta jos yritys esimerkiksi on hiomassa tuotettaan Japaniin sopivaksi, silloin tämä on hyvä mahdollisuus hakea tietoa kehittämisen pohjaksi, Tiina Ropo kertoo.

Japanilaista yhteiskunnan nykytilan tunteva Ropo sanoo, että erityisen hyvin matka soveltuu uusiutuvan energian, bio- ja kiertotalouden sekä terveysteknologian asiantuntijoille. Yhtä hyvin japanilaisia kiinnostavat perinteiselle teollisuudelle tarjottavat, tuotantoa tehostavat ratkaisut.

– Korona nosti esille Japanissa myös digitaaliset arjen ratkaisut. Yllättävää kyllä, mutta niitä on niukasti. Japanin hallitusohjelmaan on nyt merkitty tavoite digiloikasta. Japani on ollut meidän päiviimme asti vahvasti byrokraattinen faksien ja leimasinten maa, ja tarve nykyaikaisille ratkaisuille on kova.

Tiina Ropo sanoo, että ajankohta delegaatiomatkalle on mitä sopivin.

– Nyt tai ei koskaan! Japani heräsi koronassa tosiasiaan, että digitalisaatiossa se on vähän myöhässä. Ratkaisuja etsitään myös kumppanuuksien avulla, ja katseet on suunnattu Eurooppaan. Suomi tiedetään korkean osaamisen maana, ja meillä on hyvä maine, mutta meidän on lähdettävä itse aktiivisesti liikkeelle. Joku ratkaisut japanilaisille kuitenkin myy, joten miksi emme me?

Myönteinen Suomi-kuva on positiivinen asia, mutta se ei takaa vielä mitään.

– Japanilainen testaa huolellisesti kumppaninsa toimintatavat ja niiden luotettavuuden. Monesti kumppanuus kaatuu muuhun kuin tuotteiden puutteisiin. Mokia tai virheitä voi toki tehdä, mutta ei samaa virhettä kahta kertaa.

Pirkanmaan Osuuskauppa tutustui Tiina Ropon johdolla Japanin valmisruokamarkkinaan syksyllä 2022. Mia Häkkisen (ensimmäinen vasemmalla), Mirkka Saikanmäen ja Tiina Karppisen vierailukohteena oli yksi Japanin suurimmista vähittäiskaupan yrityksistä. Kuva Tiina Ropo.

Perusteellisuuden palkinnoksi uskollinen asiakas

Entä se japanilainen bisneskulttuuri? Tiina Ropo kertoo, että japanilaiset työskentelevät hyödyntämällä suosittelujärjestelmää, ja asiat pohjautuvat vahvasti henkilökohtaisiin suhteisiin. Japanilainen edustaa ryhmäkulttuuria, jossa yksilö on osa yhteiskuntaa päiväkodista lähtien.

– Suhteita käytetään hyödyksi läpi elämän. Taustalla on hierarkkinen järjestelmä, johon jokainen kuuluu. Jos joku luotettava taho kertoo mahdollisesta uudesta kontaktista ja suosittelee kohtaamista, se avaa oikeat portit ja väylän pöytiin, joissa päätetään.

– Jotta japanilainen tarttuisi uuteen tai vaihtaa nykyisen ratkaisunsa, hänelle on kyettävä myymään hyötyä. Lisäksi he odottavat valtavasti tietoa päätöksensä pohjaksi, sillä ryhmäkulttuurissa tarvitaan taustaporukan konsensus päätöksen taakse. Sen tähden päätöksenteko on usein hidasta.

– Meille vähän kärsimättömille suomalaisille tämä voi näyttäytyä tahmeutena ja säätämisenä, mutta kun toimintatapa on tiedossa, siihen osaa suhtautua. Palkinnoksi yritys voi saada todella pitkäaikaisen ja luotettavan kauppakumppanin.


Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täältä.

Lue myös artikkeli yritysten kokemuksista Japanissa.


Teksti Päivi Eskelinen

Scroll to Top