Vientijohtajakysely | Yhdysvallat yhä tärkeämpi kauppakumppani

Kauppakamarien vientijohtajakyselyssä yli puolet vastanneista, 56 prosenttia, kertoo Yhdysvaltojen olevan niille kasvava markkina.

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneet suomalaisyritykset näkevät Yhdysvallat entistä tärkeämpänä vientimarkkinana. Presidentinvaalien tuloksella uskotaan olevan seurauksia kauppasuhteisiin.

Kauppakamarien vientijohtajakyselyssä yli puolet vastanneista, 56 prosenttia, kertoo Yhdysvaltojen olevan kasvava markkina omalla toimialallaan. Kyselyssä oli mukana vientialan yrityksiä, jotka edustavat yli 18 eri toimialaa. Kysely tehtiin syyskuun alkupuolella.

– Tulokset kertovat, että suomalaisyritykset ovat optimistisia Yhdysvaltojen liiketoimintaympäristön monipuolisista mahdollisuuksista, maan asemasta maailman suurimpana markkinana ja myös Yhdysvaltain taloustilanteesta, vaikka globaali talousnäkymä onkin ollut epävakaa, sanoo kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo Keskuskauppakamarista.

Kyselyssä yrityksiltä kysyttiin, vaikuttaako Yhdysvaltain marraskuisten presidentinvaalien lopputulos yritysten arvioihin Yhdysvaltain markkinasta sekä niiden toimintaan. Vastanneista yrityksistä vajaa 40 prosenttia uskoo presidentinvaalien lopputuloksella olevan vaikutusta yrityksen toimintaan, kun taas noin 35 prosenttia vastaajista oli eri mieltä ja 28 prosenttia ei osannut arvioida vaalien vaikutusta omalle yritykselleen.

– Yhdysvaltain presidentinvaalien tuloksella voi olla merkitystä esimerkiksi kauppasopimuksiin ja maan talouspolitiikkaan, mikä siten voi heijastua kahdenväliseen kauppaan, vientimahdollisuuksiin ja yhteistyöhön laajemminkin. Vaalituloksella on siten merkitystä Suomelle, Euroopalle ja euroatlanttiselle yhteistyölle, Pohjanheimo sanoo.

Pohjanheimo muistuttaa, että Yhdysvaltain vaalien lisäksi myös geopoliittiset jännitteet vaikuttavat edelleen suomalaisyritysten toimintaympäristöön.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 14 prosenttia vastasi geopoliittisen epävarmuuden ja siitä johtuvien häiriöiden vaikuttavan merkittävästi kannattavuuteen. 77 prosenttia yrityksistä kertoi geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan kannattavuuteen jonkin verran tai hieman.

Enemmistö vastanneista yrityksistä on jo useammassa peräkkäisessä kyselyssä kertonut ottavansa huomioon toimintaympäristön epävarmuuden omassa riskinhallinnassaan. Näin on ollut jo pandemiasta lähtien, Pohjanheimo sanoo.

Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 3.9.–10.9. ja siihen vastasi 113 vientiyritystä ympäri Suomea.