Vientiyritysten odotukset nousseet viime keväästä

Optimismi tulevaisuuteen on kohentunut kesän aikana. Kasvua edelliseen vientijohtajakyselyyn on lähes kuusi prosenttia.

Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat kohentuneet selkeästi kesän aikana. Yli puolet yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan jonkin verran tai merkittävästi tämän vuoden aikana.

Kauppakamarien kyselyyn vastanneista yrityksistä 53 prosenttia yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana edelliseen vuoteen verrattuna.

– Vientiodotukset ovat selkeästi piristyneet alkukesään verrattuna, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Kauppakamarien edellisessä vientijohtajakyselyssä toukokuussa 47,3 prosenttia yrityksistä kertoi uskovansa vientinsä kasvavan jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Kesän aikana optimismi tulevaisuuteen on siis kohentunut. Kasvua edelliseen kyselyyn on lähes kuusi prosenttia.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattuun kyselyyn osallistui yli sata suomalaista vientiä harjoittavaa kauppakamarien jäsenyritystä eri puolilta maata.

Vaikka yli puolet yrityksistä uskoi viennin kasvavan loppuvuoden aikana viime vuoteen verrattuna, noin 20 prosenttia uskoi viennin kasvun heikkenevän. Kyselyssä yrityksiltä tiedusteltiin myös tekijöitä, jotka heikentävät vientinäkymiä. Heikentynyt kysyntä sai nyt korkeammat luvut kuin toukokuussa tehdyssä edellisessä kyselyssä.

– Tärkeimpien kauppakumppaneiden talouden elpyminen erityisesti euroalueella on edennyt odotuksia hitaammin, mikä on näkynyt kysynnässä, Pohjanheimo arvelee.

Sen sijaan maailmantalouden taantuman sekä geopoliittisten epävarmuuksien vaikutus vientiin on hieman vähentynyt. Keväällä lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi, että maailmantalouden taantuma heikentää heidän vientinäkymiään. Syyskuussa tämä luku oli pudonnut 49 prosenttiin.

Puhdas siirtymä ja teknologiset innovaatiot ovat nousseet esiin merkittävinä potentiaalisina kasvualoina. Kyselyn mukaan 63,1 prosenttia yrityksistä arvioi, että puhtaat teknologiat ja vähähiiliset ratkaisut ovat tulevaisuuden keskeisiä kasvualoja. Keväällä vastaava luku oli 35 prosenttia.

– Yhä useampi suomalainen vientiyritys tunnistaa kilpailuedun, jonka puhdas siirtymä niille tarjoaa, Pohjanheimo sanoo.

Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 3.–10.9. ja siihen vastasi 113 vientiyritystä ympäri Suomen. Kolmasosa vastanneista yrityksistä työllistää yli 250 henkilöä, kolmasosa 50–249 henkilöä ja kolmasosa alle 50 henkilöä. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran.