”Saman alueen eri alojen yritysten täydellinen törmäytysalusta”

Yrityksille yhteistyöverkostojen luominen on kannattava ja tärkeä osa liiketoimintaa. Pelkkä nimi jäsenlistassa ei tänä päivänä tuo lisäarvoa, käytetylle rahalle ja etenkin ajalle pitää saada vastinetta. Kuva: Opa Latvala

Kun puhutaan verkostoitumisesta ja kontaktien luomisesta, puhutaan toisiin ihmisiin tutustumisesta, ajatusten jakamisesta ja tietojen vaihtamisesta. Yritykset saavat kasvot niissä toimivilta ihmisiltä. Kohtaamisissa ihmisten välille syntyy yhteys, joka luo mahdollisuuden yhteistyölle.

Hyvien yhteistyöverkostojen arvo työelämässä on mittaamaton. Tampereen kauppakamari on yli 100-vuotiaan historiansa aikana kasvanut Pirkanmaan vaikuttavimmaksi verkostoksi, jonka tavoitteena on edistää yrittäjyyttä, yhteistyötä, kansainvälistymistä ja markkinataloutta monella eri sektorilla.

– Elämme jatkuvasti päivittyvän tiedon yltäkylläisyyden maailmassa. Kun joku nostaa infohälystä olennaisia palasia tarjottimelle ja tuo samanhenkisiä ihmisiä yhteen kuulemaan ja keskustelemaan niistä, on se siihen käytetyn ajan arvoista, Monadin toimitusjohtaja Antti Riikonen sanoo.

Jäsenyyden arvo on kohtaamisissa

Vuonna 2017 perustettu kestävään ohjelmistokehittämiseen erikoistunut Monad on ollut Tampereen kauppakamarin jäsen heti perustamisvuodestaan lähtien.

Kauppakamarin toimintaan Monad tuli alun perin mukaan yksittäisen tapahtumailmoittautumisen kautta. Monadilta osallistutaan vuosittain 2-5 kauppakamarin järjestämään tapahtumaan, kolmena perättäisenä vuonna Monad on ollut mukana järjestämässä Kauppakamariaamiaisia.

Erilaisiin verkostoitumistapahtumiin osallistumisesta Monadin toimitusjohtaja Antti Riikonen kertoo saavansa ajatusruokaa ja ajattelemisen aihetta jatkokehitettäväksi ja mutusteltavaksi sitten yhdessä oman työporukan kanssa. Kuva: Karri Harju

Osallistujat tapahtumiin valikoituvat Monadilla sen mukaan, miten tarjolla oleva aihe ketäkin kiinnostaa ja mitä hyötyä siitä yrityksen toiminnalle on. Aika on arvokasta. Pelkkä jutustelu ei Riikoselle riitä, osallistumisesta pitää saada myös jotain kättä pidempää.

– Kenelläkään ei ole 24 tuntia vuorokaudessa käyttää pelkkään verkostoitumiseen, realiteettien valossa täytyy priorisoida. Tampereen kauppakamarin tapahtumat on meillä koettu täydelliseksi törmäytysalustaksi, jossa saman alueen eri alojen toimijat kohtaavat asiaosuuden ja sitä seuraavan keskustelun merkeissä, Riikonen sanoo.

Monadilaisten prioriteettilistalla ovat olleet erilaiset infotilaisuudet, koulutukset ja ajatusruokaa tarjoavat kauppakamariaamiaiset, joissa oma aktiivisuus ratkaisee.

– Kasvavalle yritykselle yhteistyöverkostojen luominen on kannattava ja tärkeä osa liiketoimintaa, pelkkä nimi jäsenlistassa ei tänä päivänä tuo lisäarvoa. Tilaisuuden järjestäjänä omaa yritystä saa esiin sanoittamalla kiinnostavaa aihetta omalla tavallaan. Osallistujana taas tapahtumasta tuo työpaikalle uutta tietoa, ajatusruokaa ja ajattelemisen aihetta jatkokehitettäväksi ja mutusteltavaksi yhdessä, Riikonen sanoo.

Kokoaan suurempi Tampere

Tampere on jo useana vuonna ollut Suomen vetovoimaisin kaupunki, joka houkuttelee paitsi opiskelijoita, myös yrityksiä ja osaamista. Muiden kaupunkien on vaikea kilpailla kehitystyöhön voimakkaasti investoivan Tampereen kanssa.

Kun Monadin Riikoselta tai strategisen yritysviestinnän toimisto Tuluksen toimitusjohtaja Liisa Svanbergiltä kysyy Tampereesta yrityksen sijaintipaikkana, vastaus on ylpeä ja innostunut.

– Tampereella on hyvä pöhinä. Kaupunki on erityisesti asiantuntijapalveluissa sekä ohjelmisto- ja IT-alan toimijoissa huomattavasti kokoaan suurempi. Kaikki ei tapahdu enää Helsingissä, Tampere on tasavertainen vaihtoehto uskottavalla paikalla, Riikonen sanoo.

Saman tamperelaisen eteenpäin menemisen ja uuden synnyttämisen palon näkee myös Svanberg.

– Tampereella on draivia, konsensus, aktiivinen yhdessä tekemisen ja menestymisen halu, Svanberg sanoo.

Verkostosta voimaa

Svanbergin johtama Tulus on ollut Tampereen kauppakamarin jäsen yli 20 vuotta. Toimitusjohtaja arvostaa kauppakamarin mahdollistaman kohtaamisympäristön korkealle. Tampereen kauppakamarin tapahtumissa osallistujat Svanbergin mukaan ymmärtävät, että niissä ollaan tekemässä bisnestä ja haetaan kumppanuuksia, ja se on Svanbergille tärkeää.

– Olen päässyt tutustumaan eri toimialoihin, yrityksiin ja erilaisiin tekijöihin pintaa syvemmältä, ja kertomaan meistä ja näkemyksistämme muille. Kauppakamarin blogiin kirjoittaminen on ollut siihen myös hyvä mahdollisuus, Svanberg sanoo.

Kun samat ihmiset näkee uudestaan ja uudestaan, heihin tutustuu oikeasti, Tuluksen toimitusjohtaja Liisa Svanberg sanoo. Hän antaa samanhenkisten ihmisten aidoille kohtaamisille suuren painoarvon. Kuva: Pasi Tiitola

Erityisen raikkaaksi ja toimivaksi Svanberg on kokenut kauppakamarin johtajaverkoston, johon kuuluu joukko pirkanmaalaisia yritysjohtajia. Johtajaverkostolla on omat tilaisuutensa, joihin jokainen verkostoon kuuluva voi osallistua oman aktiivisuutensa ja aikataulujensa mukaan.

– Isoissa yksittäisissä tapahtumissa ihmisen näkee ehkä kerran, vaihdetaan käyntikortit tai linkkarikontaktit ja siihen se jää. Johtajaverkostossa tapaamisia on monta kertaa vuodessa, ja kun samat ihmiset näkee uudestaan ja uudestaan, heihin tutustuu oikeasti, Svanberg kuvailee.

Yhdeksi johtajaverkoston isommista hyödyistä Svanberg mainitsee vapaamuotoisen Whatsapp-ryhmän, josta saa korvaamatonta sparriapua.

– Siellä kysellään osaamisista ja kokemuksista, ja aina löytyy joku, joka auttaa, Svanberg hymyilee.

Oikeista esimerkeistä isoja ahaa-elämyksiä

Kestävän polymeeriteknologian toimittaja Teknikum oli viisi vuotta sitten uuden edessä. Pitkän historian perheyritykselle ei sukupolvenvaihdoksessa löytynyt jatkajaa, ja yrityksen myyntiä alettiin valmistella.

Kun hallitustyötä ja johtamista organisoitiin uudelleen, toimitusjohtajaksi valittu Jani Hämäläinen tutustui esihenkilönsä kehotuksesta Tampereen kauppakamarin kautta HHJ-koulutukseen.

– Lähdin kurssille katsomaan, miten hallitustyöskentelyä opetetaan ja mitä sieltä mahdollisesti voisi nopeastikin omaan työhön saada. Se oli äärettömän hyvä, tiivis kokonaisuus, jota olen suositellut meillä sisäisesti myös muille, Hämäläinen kertoo.

Melkein koko Teknikumin johtoryhmä on Hämäläisen jälkeen käynyt saman kurssin. Hämäläinen itse on jatkanut hallitustyöskentelyn opiskelua ja valmistui tänä keväänä HHJ Pro -ohjelmasta.

– HHJ Pro oli vaativampi ajankäytöllisesti, mutta sisältö todella timanttia. Sieltä sai työkalupakkiin valtavasti uutta, Hämäläinen sanoo.

Ruudun kautta voi Teknikumin toimitusjohtaja Jani Hämäläisen mukaan seurata tietoiskuja ja tilannekatsauksia, mutta omien haasteiden luottamuksellinen käsittely vaatii livenä olemisen. Vain tutustumalla ihmisiin voi saada samassa tilanteessa olevien vertaistuen. Kuva: Harri Hinkka

Yhdeksi arvokkaimmista anneista Hämäläinen nimeää verkoston. Samassa tilanteessa olevien vertaistuen takia hän on omien sanojensa mukaan viitsinyt käyttää aikaansa koulutukseen.

– Kokemuksia ja johtamisenhaasteita on ryhmän kesken jaettu avoimesti ja rehellisesti. Kun HHJ-kurssilla ryhmätöihin tarjosi oman firmansa koekaniiniksi, sai kymmenkunta ilmaista konsulttia ideoimaan ja sparraamaan, Hämäläinen kiittää.

Hämäläinen alleviivaa kohtaamisten ja niissä jaettujen oikeiden kokemusten voimaa. Ruudun kautta voi hänen mukaansa seurata tietoiskuja ja tilannekatsauksia, mutta omien haasteiden luottamuksellinen käsittely vaatii livenä olemisen.

HHJ Pron neljä lähijaksoa illanistumisineen mahdollistivat aidon verkostoitumisen.

– Koulutukseen hakeutuu saman henkisiä ihmisiä, joiden kanssa ollaan yhdessä rakentamassa uutta. Kun heihin tutustuu, haasteista tulee kerrottua pidättelemättä ja palautteelle on aivan eri tavalla avoin. Myös toisten kertomista esimerkeistä oppii ja saa isojakin ahaa-elämyksiä, Hämäläinen sanoo.

HHJ Pron ryhmä koostui eri puolelta Suomea tulevista oppijoista, ja sen Hämäläinen koki erityisen hyödylliseksi.

– Meille rakentui koulutuksen aikana hyvä 30 alumnin verkko, joka jatkaa tapaamisia myös tulevaisuudessa. Se tulee kantamaan uralla pidempäänkin, Hämäläinen sanoo.

Pirkanmaalaisista johtajista koostuvaa lähiverkkoaan Hämäläinen ylläpitää osallistumalla Tampereen kauppakamarin tapahtumiin aina sopivan aiheen osuessa kohdalle.

Artikkeli alun perin julkaistu Aamulehdessä.

fiFI
Scroll to Top